ایمنی در اتوکلاو شرکت سلامت صنعتی بوعلی
نوشته شده توسط : alitala

 

ایمنی اتوکلاو بخار شرکت سلامت صنعت بوعلی 

جلوگیری از صدمات توسط:

  • پوشیدن تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) از جمله روپوش آزمایشگاهی، دستکش های مقاوم در برابر حرارت، و محافظ چشم، به ویژه هنگام تخلیه اتوکلاو.
  • هرگز ظروف را آب بندی نکنید. تحت فشار، خطر انفجار را به همراه دارند.
  • در صورت خروج آب از پایین، هرگز درب اتوکلاو را باز نکنید. گرفتگی خطوط بخار، خرابی تجهیزات، یا مسدود شدن زهکشی ممکن است باعث تجمع آب جوشان شود.
  • منتظر بمانید تا فشار به صفر برسد و دما در 121 درجه سانتیگراد یا کمتر از آن باشد، قبل از باز کردن درب در پایان یک چرخه برای جلوگیری از سوختگی بخار و شکستن ظروف شیشه ای. مستقیم جلوی در بایستید.
  • هرگز مایعات را فوق العاده گرم نکنید. سوپرگرم شرایطی است که زمانی رخ می دهد که مایعات در دمای بالاتر از نقطه جوش طبیعی خود باشند اما به نظر نمی رسند که در حال جوشیدن هستند. هر گونه اختلال در مایع می تواند باعث شود که مقداری از آن به شدت بخار شود و پاشیده شود. در مواقعی که پرسنل عجله دارند فلاسک ها یا بطری ها را از اتوکلاو خارج کنند، مایعات فوق گرم شده ممکن است از ظروف خود بجوشند یا منفجر شوند.

هرگز موارد زیر را اتوکلاو نکنید:

  • نوک تیز: لازم نیست قبل از ریختن در ظرف دفع مواد تیز، وسایل تیز دور ریخته شده (سوزن ها و سرنگ های استفاده نشده/استفاده نشده، شیشه های شکسته آلوده، اسلایدها و روکش های میکروسکوپ، پیپت های پاستور، چاقوی جراحی یا تیغ) را اتوکلاو کنید. برای دریافت ظروف کامل تیز، فرم آنلاین را پر کنید .
  • مواد شیمیایی خطرناک (از جمله موارد آلوده به مواد شیمیایی خطرناک). مواد شیمیایی قابل اشتعال، واکنش پذیر، خورنده یا سمی (مانند الکل ها، کلروفرم، اسید استیک، فرمالین یا بافت های ثابت) را اتوکلاو نکنید. روکش‌های آزمایشگاهی که به مواد شیمیایی آلوده شده‌اند نباید اتوکلاو شوند، بلکه باید توسط یک سرویس لباس‌شویی تایید شده تمیز شوند یا به عنوان زباله‌های شیمیایی دور ریخته شوند. برای برنامه ریزی جمع آوری زباله های شیمیایی، فرم آنلاین جمع آوری زباله های شیمیایی را پر کنید .
  • سفید کننده خشک و مواد مرتبط با سفید کننده یا نیتروسلولز. هر دو ترکیب خطر آتش سوزی یا انفجار دارند. 
  • مواد رادیواکتیو: برای اطلاعات در مورد دفع صحیح مواد رادیواکتیو با برنامه ایمنی پرتو DRS تماس بگیرید. برای برنامه ریزی حمل و نقل، درخواست جمع آوری زباله های رادیواکتیو را به صورت آنلاین پر کنید.
  • ضایعات پاتولوژیک: شامل لاشه، بافت و اندام حیوانات و بافت ها و اندام های انسان می شود. سیاست دانشگاه ایجاب می کند که انواع خاصی از زباله های پاتولوژیک با سوزاندن دفع شوند. به اطلاعات آنلاین در مورد نحوه دفع زباله های پاتولوژیک برای سوزاندن مراجعه کنید یا به بخش ایمنی تحقیقات ایمیل بزنید.
  • بیوتوکسین ها و پریون ها با وزن مولکولی کم (LMW): برخی از مخاطرات زیستی با اتوکلاو غیرفعال نمی شوند، زیرا مواد بسیار پایدار هستند. اگر این نوع مواد را دفع می کنید، از طریق ایمیل با بخش ایمنی تحقیقات تماس بگیرید  .

تهیه مواد

برای اطمینان از نفوذ کافی بخار، مواد جامد را به صورت آزاد بسته بندی کنید. زباله ها را عمدا فشرده نکنید یا کیسه های زباله های خطرناک زیستی را بیش از حد پر نکنید. کیسه ها/ظروف باید در یک تشتک بزرگ، ضد نشت، غیر شیشه ای و کم عمق قرار داده شوند تا نشت نریزند. تابه های فولادی ضد زنگ یا پلاستیک هایی که می توانند به طور مکرر در دمای بالا اتوکلاو شوند (به عنوان مثال، پلی پروپیلن، کوپلیمر پلی پروپیلن یا فلوروپلیمر) توصیه می شود. قبل از پردازش، کیسه ها/ظروف را باز کنید تا بخار بتواند نفوذ کند و به طور موثر دما را برای استریلیزاسیون کافی افزایش دهد. ممکن است مقدار کمی آب برای اطمینان از انتقال حرارت در داخل کیسه/ظرف اضافه شود. اگر کیسه در حین اتوکلاو بسته شود، ممکن است دمای محتویات به اندازه کافی برای رفع آلودگی بالا نرود. در صورت پردازش بیش از یک سینی، 

ظروف مایع (به عنوان مثال، بطری ها، لیوان ها، فلاسک ها) را که روی آن ها یک شمع پنبه ای یا سوراخ های قابل نفوذ بخار قرار گرفته اند، در یک تابه کم عمق و ضد نشت قرار دهید. شیشه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ترک نداشته باشد. ظروف را تا بالا پر نکنید و فضای زیادی برای سر بگذارید. بطری های با گردن باریک اگر بیش از حد پر شوند ممکن است بجوشد. در صورت امکان از استفاده از بطری ها خودداری کنید، اما در صورت لزوم، مطمئن شوید که درپوش پیچ تقریباً باز شده باشد تا تغییرات فشار ایجاد شود یا ممکن است منفجر شود. برای جلوگیری از شوک حرارتی به ظروف باید آب به ماهیتابه اضافه شود.

دستورالعمل های عملیاتی اساسی

در زیر دستورالعمل های اولیه برای استفاده از اتوکلاو آمده است اما دستورالعمل های عملیاتی سازنده و آموزش عملی را جایگزین نمی کند. قبل از استفاده از هر اتوکلاو برای اولین بار، کتابچه راهنمای مالک را بخوانید و به طور کامل درک کنید زیرا بسیاری از مدل ها و مدل ها ویژگی های منحصر به فردی دارند.

  1. اقلامی که قرار است اتوکلاو شوند را در محفظه قرار دهید.
  2. صفحه تخلیه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مسدود یا مسدود نشده باشد.
  3. برای واحدهای رومیزی که بخار درون خطی ندارند، مخزن را با آب دیونیزه شده بررسی کرده و تا خط پر کنید (به دستورالعمل سازنده مراجعه کنید).
  4. درب اتوکلاو را ببندید و آب بندی کنید.
  5. روی صفحه کلید اتوکلاو یا شماره گیری، انتخاب کنید:
    a. نوع بار: گرانش یا مایع.
    ب زمان عقیم سازی: زمان استریلیزاسیون با توجه به محتویات و نحوه بسته بندی بار متفاوت خواهد بود و باید پس از رسیدن دمای مواد به 121 درجه سانتی گراد و 15 پوند بر اینچ مربع (PSI) اندازه گیری شود. می تواند با حداقل 12-15 دقیقه متغیر باشد. چندین سینی با کیسه های بزرگ یا ظروف بارگذاری شده در اتوکلاو به زمان بیشتری نیاز دارند تا به دمای 121 درجه سانتیگراد برسند و باید بر اساس آن تنظیم شوند.
    ج دمای استریلیزاسیون دمای محفظه روی 121 درجه سانتیگراد (250 درجه فارنهایت) تنظیم می شود مگر اینکه دستورالعمل خاصی داده شود.
    د در صورت تمایل یک چرخه خشک
    ه.یا یک چرخه از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کنید. چرخه زباله اگر اتوکلاو  شما این گزینه را دارد. چرخه های از پیش برنامه ریزی شده یا در کارخانه وارد می شوند یا توسط طرف مسئول اتوکلاو. 
  6. چرخه اتوکلاو را اجرا کنید. در صورت نیاز، لاگ اتوکلاو را پر کنید.
  7. در پایان چرخه، قبل از باز کردن درب، از PPE مناسب استفاده کنید. از عینک ایمنی، کت آزمایشگاهی با آستین بلند، کفش های پنجه بسته و دستکش های مقاوم در برابر حرارت استفاده کنید.
  8. در را به آرامی و فقط کمی باز کنید و اجازه دهید بخار خارج شود.
  9. قبل از باز کردن کامل درب، حداقل 10 دقیقه اجازه دهید اقلام در اتوکلاو خنک شوند.
  10. نوار اتوکلاو را برای تغییر رنگ بررسی کنید و از ضبط کننده چاپ کنید تا ببینید آیا زمان و دما به دست آمده است یا خیر. در غیر این صورت، بار باید دوباره در اتوکلاو دیگری اتوکلاو شود.
  11. هر کیسه ای که نماد خطر زیستی را نشان می دهد باید با کیسه زباله مات بسته شود و قبل از دفع در جریان زباله معمولی مهر و موم شود. کیسه های دارای نماد مخاطرات زیستی، صرف نظر از کاربرد، نباید در جریان زباله های معمولی بدون کیسه قرار داده شوند.




:: برچسب‌ها: اتوکلاو,اتوکلاو بخار,اتوکلاو بیمارستانی,اتوکلاو ایرانی,اتوکلاو کلاسb, ,
:: بازدید از این مطلب : 18
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: